České
ALPEN-
VEREIN.CZ

Rock Point Salewa Mountain Experience 2017 – reportáž

Ve dnech od 4. do 8. října 2017 se v dechberoucích kulisách jihotyrolských Dolomit uskutečnila premiéra „Rock Point Salewa Mountain Experience“. Mezi účastníky byli zastoupeni tři výherci stejnojmenné soutěže, zaměstnanci firem uvedených v názvu akce, fotograf a kameraman v jedné osobě a moje maličkost s funkcí „hlavního pisálka“. Vše začíná velmi brzkým nočním přesunem z Prahy do sídla Rock Pointu v Plzni, odkud se hromadně úderem páté hodiny startuje vstříc novým obzorům a zážitkům do Jižního Tyrolska. Jaké budou? Odpověď zůstává zahalená ve vlhké podzimní temnotě a únavě z nedostatku spánku. Mnoho účastníků se vidí poprvé v životě a o treku víme zhruba jen to, že půjdeme pěkně poctivě se stany, občas nás pohostí nějaký ten statek či chata a občas si uklohníme něco v kotlících. Věcí, které se mohou pokazit, včetně počasí, visí ve vzduchu poměrně hodně, ale na zem se nesnesla ani jedna z nich – štěstí stálo vždy při nás.

Po únavné cestě vysedáme sice trochu zmuchlaní, ale na nohy nás postaví oběd v restauraci Bivac, která stojí přímo pod křídly architektonicky skvostné budovy sídla značky Salewa. Budovou nás provedla sympatická šéfka kontroly kvality výrobků. Architektonického projektu se chopila dvě milánská studia Cino Zucchi Architetti a Park Associati. Výsledný objekt dostavený v roce 2011 připomíná Dolomity – symbol Jižního Tyrolska a letícího orla známého z loga značky Salewa. Kromě obrovského skladu, obchodu a kanceláří obsahuje budova řadu vychytávek, jako je vlastní solární elektrárna, speciální systém ohřevu vody pod hliníkovými panely, školka pro děti zaměstnanců a především pak lezecká stěna o rozloze 2000 m². Není divu, že stavba získala celou řadu architektonických ocenění.

Fotografie z prohlídky sídla Salewy:

Po prohlídce na nás již čekali horští vůdci Hannes a Kurt s brašnami plnými vybavení na feraty, aby nám v následujících dnech představili ještě mnohem větší architektonický skvost, který po stovky miliónů let modeluje sama matička příroda – Dolomity. (Ty mimo jiné označil světoznámý architekt Le Corbusier za nejkrásnější architekturu na světě.) Abychom si tu krásu mohli užít naplno a s úsměvy na rtech za všech podmínek, vybavil český zástupce značky Salewa všechny účastníky špičkovými produkty z nové podzimní kolekce, jejichž přehled najdete na konci článku. Před odjezdem nás ještě stačil osobně pozdravit sám majitel firmy OberAlp Heiner Oberrauch, pod jehož dohledem vzkvétají značky Salewa, Dynafit, Wild Country a další.

Ve středu odpoledne nás horští vůdci dopravili do vesničky Niederdorf (italsky Villabassa) v údolí řeky Rienz, kde jsme batohy zatížili stany a vyrazili ke statku Putz Alm (1743 m), ležícím v krásném prostředí přírodního parku Fanes-Senes-Prags. Zillertálské Alpy kontrastující svou bělobou na rubínovém plátně podvečerní oblohy nás přivítaly stejně vřele a mile jako majitel statku se svou dcerou. Již za svitu čelovek jsme postavili stany a ani ne hodinový výstup zakončujeme u tyrolských knedlíků s kysaným zelím, pověstné sladké tečky v podobě trhance a také domácích likérů, které nás zahřály minimálně stejně důkladně jako salewácké spacáky řady Spice 8. Do stanu ulehám s namoženým břichem z neustálého smíchu u stolu a přeji si, aby i ten další den byl tak pěkný. To jsem ještě netušil, že následující přechod má přání ještě předčí.

Fotografie z prvního dne treku:

Ráno nás vítá sluníčko a po snídani se vydáváme vstříc parádním panoramatům z vrcholu Sarlkofel (2378 m). Výhledy na Zillertálské Alpy, čerstvě zasněžené velikány Vysokých Taur Großvenediger a Großglockner a okolní hradby Dolomit jsou nezapomenutelným zážitkem. K tomu všemu je teplo a i vysoko v horách panuje nefalšované babí léto. Páteční večer trávíme na vyhlášeném statku Plätzwiese postaveném v oblasti rozsáhlé horské pastviny ve výšce 2000 m. Po celodenní túře přišly těstoviny a gulášek vhod. Večerní posezení přineslo opět řadu vzpomínek, vyprávění zážitků z hor a tuny smíchu na sluncem osmahlých obličejích. Večerní úplněk na chvíli zatáhla opona mraků. Bušení kapek na tropika stanů s logem orla nám připomnělo, že v horách není pořád jen pěkně.

Fotografie z druhého dne treku:

Ranní svítání již začalo brnkat na osvědčené struny a naše rozespalé tváře zalilo opět sluníčko. Sice se snažilo, seč mohlo, ale studený vítr vrátil do hry opět softshellové i zateplovací vrstvy oblečení s novými a nutno říci velmi funkčními materiály. Pestrobarevný peloton, kterému dominovaly červené batohy řady Alptrek, se vydal vstříc nejnáročnější etapě dlouhé asi 22 km. Po trase Dolomitenhöhenweg stoupáme k velkému vrcholovému kříži na Strudelkopf (2307 m). Výhledů na pocukrované dolomitické dominanty Dürrenstein, Monte Cristallo či Tofany se nemůžeme nabažit. Sestup hluboce zařízlým údolím Helltal nás zavedl k opevnění rakousko-uherské armády z první světové války, které z obou stran střežilo cestu vedoucí z Cortiny do Toblachu. Hned za ní se nám v celé své kráse ukazuje drahokam Sextenských Dolomit – Drei Zinnen neboli Tre Cime. Když procházíme pod vrcholem Monte Piana, kde se ve válce prolilo mnoho krve, a před námi se k nebi tyčí tři ostře řezané skalnaté zuby, člověk jen tiše zírá nad kontrastem krásy zdejší přírody s tehdejší agresí vlastní jen lidem. Stany stavíme mezi kravskými koláči u kasáren pod sedlem Col de Medo, vstupní branou do magického světa, jehož středobodem jsou Drei Zinnen. Večer není po ruce žádná chata, a tak se uchylujeme ke stolu v jedné z malých vojenských budov. Vařiče jedou na plné obrátky, ohříváme Adventure Menu – české expediční pochoutky, otevíráme donesené zásoby vínka a ve svitu svíček i čelovek si užíváme nezapomenutelný večer. Za doprovodu poletujících vloček se vracíme ke sněhem pocukrovaným stanům, kterými v noci občas zacloumá slušný větrný poryv dokreslující vysokohorský charakter posledního noclehu v divočině.

Ráno nás vítají stěny masivů Cadini di Misurina a Monte Cristallo zalité paprsky vycházejícího slunce. Nic krásnějšího si k teplému čaji a makovému závinu u snídaně snad nelze ani přát. Za sedlem stojíme tváří v tvář kilometrovým severním stěnám Drei Zinnen a stejně jako jejich dlouhé stíny míříme přes rozsáhlou kotlinu k chatě Drei Zinnen Hütte (2405 m). U ní se nasoukáme do feratových setů, na helmy nasadíme čelovky a hurá na velké finále našeho treku – feratu De Luca Innerkofler vedoucí na vrchol Paternkofel (2744 m). Výstup to je vskutku spektakulární a v říjnovém termínu oproštěný od davů zlákaných zdejší krásou. Cesta vede nejprve několik set metrů soustavou tunelů, štol a kaveren. Člověk si připadá spíše jako speleolog než horský turista, což je příjemné zpestření. Později se již cvakáme na „drát“ a valíme poměrně jednoduchou feratou (max. obt. B) na vrchol se dvěma vrcholovými kříži. Výhled na Drei Zinnen, okolní dolomitické skupiny i Vysoké Taury a další pohoří v Rakousku jsou opravdovým vrcholem našeho čtyřdenního putování světově unikátní krajinou v naprosto skvělé partě lidí. Na jedničku s hvězdičkou obstáli i naši horští vůdci, počasí a v neposlední řadě i testované vybavení od Salewy.

Fotografie ze čtvrtého dne treku:

Třešničkou na dortu byl pak ještě večer strávený v Bolzanu, kde jsme v hotelu smyli z našich těl pot a prach, abychom využili pozvání na hrad Haselburg, který je ve vlastnictví Heinera Oberraucha, ano – toho podnikavého sympaťáka, který se s námi vřele vítal v Bolzanu v sídle jeho firmy. Po skvělé večeři potvrzující exkluzivitu jihotyrolské kuchyně a vín jsme ještě probrali zásadní momenty naší túry a v komfortu hotelové postele si nechali zdát o tom, že to vše nebyl jen sen a podobné souznění fajn lidí a krásných hor nás v budoucnu zase čeká.

Pro mě byla Rock Point Salewa Mountain Experience jedna z nejkrásnějších ryze horských epizod v mém životě. Díky všem organizátorům i ostatním účastníkům, kteří vytvořili bezva kolektiv!