České
ALPEN-
VEREIN.CZ

Expedice Double Gasherbrum - masy sněhu, mráz a pád do trhliny

Expedice Double Gasherbrum musela poprvé čelit nástrahám hory. Nový sníh, mráz, ale i pád do trhliny - to vše se odehrálo na Gasherbrumu II, kde se pětice Čechů snaží o postavení třetího výškového tábora. Více už zprávy přímo od účastníků expedice:

Zpráva od Radka Jaroše ze sestupu z C2 (30. 6.)
"…scházíme do sedla kde stojí tři stany. Ne že bych byl odevzdanej úplně, ale pohybuju se svahem dololu tak nějak na neutrál, mechanicky. Prorazil jsem dnes hlubokým sněhem na prvním konci celou cestu z CI až do CII a těch posledních 10 m který jsme nedaly mě dorazilo. Fyzicky i psychicky. Něco jako když Kukín projede cílem těžkýho, dlouhýho závodu, kdy se nedaří, padne a na víc v tu chvíli nemá. Cepín sotva držím v rukavicích který večerní mráz změnil v ledovej pancíř a ten nevydává ani stupínek tepla. Naštěstí jeden stan kterej tady stojí je Natali. Ta když mě vidí, rozepíná bundu, sundává rukavice a strká mě ruce pod svoje paže…"

SMS od Radka Jaroše (26. 6.)
DRSNY NEDOSTALI JSME SE VECER V MLZE PREZ TRHLINU. CHYBELO NAM 10M MELI JSME I PAD JSME ALE OK. SPIME ALE 6 LIDI VE 3 STANECH A 3 SPACACICH 100M OD CII. SNEZI.“

Zpráva od Libora Uhera (27. 6.):
"Kluci se nedostali večer v mlze přes trhlinu. Chybělo jim 10 metrů. Měli taky pád. Petr Mašek se propadl do trhliny, ale je v pořádku. Netrefili jsme počasí. Odpoledne začlo sněžit. Viditelnost nula! Vynáška drsná jak cyp. Nedošli jsme ani do naší C2. Nouzově jsme bivakovali v polských stanech. Jsme všichni v pořádku. Počasí nepřeje. Zítra musíme dolů. Bude to ještě pakárna. Miska se propadl tak o 5 metrů. Spustili jsme mu druhý cepín a vylezl sám. Nic se mu nestalo. Pod naší C2 je obrovská trhlina a po pás sněhu. Je nemožné jít dál. Ráno sestupujem. Ta G2 nebude tak snadná jak si všichni mysleli," říká Libor Uher před sestupem do základního tábora.

A nejbližší plány Čechů? „Rádi bychom postavili a zásobili další výškový tábor C3, který by měl vzniknout někde nad hladinou 7 100 metrů. Ale ještě přesně nevíme, kde budou optimální podmínky pro jeho zbudování,“ nastínil program dnů následujících Petr Mašek. „Už jsme zase celí nadržení na lezení a těšíme se na to, jak se nám to bude brzo ráno pěkně špacírovat po zamrzlém ledopádu,“ dodává Libor Uher.

Expedici opouští Stanislav Bartůšek, který uskutečnil 27. 7. opět přímý vstup do BVV - tentokrát z výšky 6400 m.

Další novinky z expedice přineseme opět za pár dní. Mezitím můžete sledovat weby účastníků:
www.radekjaros.cz
www.liboruher.cz
www.petrmasek.cz

A na závěr ještě dvě fotografie z posledních dnů: