České
alpinismu
ALPEN-
VEREIN.CZ

Český prvovýstup severozápadní stěnou Gyaji Khang (7074 m)!

Bez velkého mediálního humbuku se česká expedice devíti horolezců postarala o další parádní zásek – prvovýstup na sedmitisícovku Gyaji Khang (7074 m), která je tak trochu zapomenutá. V říjnu vystoupili Michal Vyroubal, Tomáš Kruml, Jaromír Sedlářík, Pavel Wronka, Vlastimil Mašek, Pavel Matoušek a Olga Nováková na vrchol severozápadní stěnou. Jednalo se vůbec o první průstup touto stěnou! Dvojici Vít Auermṻller a Antonín Bělík se podařil výstup přes západní hřeben. Gratulujeme!

Gyaji Khang (7074 m)

Více již stránky expedice (Vrcholeni.cz):

"Pro letošní rok jsme si po roční vynucené zdravotní přestávce vybrali „nízkou“ sedmitisícovku Gyaji Khang. Patřila mezi naše vytipované kopce (výška, nekomerčnost, žádní Češi a už vůbec né ženy na vrcholu).

První výstup na Gyaji Khang se uskutečnil v roce 1994 v rámci smíšené nepálsko-japonské expedice. Podle všech údajů západním hřebenem, za použití více jak kilometru fixních lan. Ovšem pro cizince byla oblast až do roku 2002 uzavřena. Pokus zopakovat v témže roce prvovýstup se nezdařil.

V roce 2003 se česká expedice vedená K. Plechačem pokusila o prvovýstup SZ stěnou, dosažená výška asi 5800 m n. m. Od té doby uspělo několik expedic, ale vždy variantou původní cesty, tedy západním nebo jižním a pak západním hřebenem. Severozápadní ledovcová stěna tvořená od pohledu velmi členitým ledovcem stále odrazovala.

Naším plánem byl od začátku výstup SZ stěnou. Z původního počtu čtyř účastníků stoupl nakonec počet až na 10, ale devět dní před odletem si jeden z účastníků po pádu ze střechy zlomil obě ruce a pochroumal koleno, takže nás odletělo 9 a dvě trekařky. Ty s námi putovaly pod BC a pak pokračovaly po „své annapurnské ose“...

Cesta do C2

...dva dni věnujeme stavbě a vybavení našeho BC, chystáme si věci, obhlížíme další cestu. Vypadá to dobře. Třetí den jdeme nahoru. Tonda s Laňkem (Antonín Bělík a Vít Auermṻller) variantou západního hřebene a nás zbývajících sedm se pouští do hledání cesty severozápadním ledovcem. Ještě ve spodní části cesty nacházíme postupně dvě trasírky, zřejmě jako pozůstatek prvního pokusu z roku 2003 a pak již jen kličkujeme a hledáme cestu velmi členitým ledovcem. Po třech dnech si necháváme část věcí jako depozit (6100 m n.m.) a vracíme se do BC. Cestou několikrát zahlédneme Tondu a Laňka jako malé tečky na hřebeni a oni zase pozorují nás a naší stopu jak se klikatí ledovcem.

V BC jsme opět všichni. Dva dni relax a opět nahoru, každý svojí cestou.

Tonda s Laňkem na hřebenu - přitaženo z C2

Za dva dni jsme v místě našeho posledního tábora v 6100 m a třetí den stavíme poslední tábor výš, asi 6300 - 6400 m n.m. Ráno vyrážíme postupně vzhůru. Trhlin již ubylo, ale ještě dost dlouho strmě stoupáme, až se dostáváme na téměř rovný, několikakilometrový úsek vedoucí k vrcholu. Olga s Pavlem jsou poslední, zato se zde, asi kilometr před vrcholem, potkávají s Tondou a Laňkem přicházejícími po hřebeni. I při velké snaze by se to takto nedalo dopředu naplánovat, ale je to tak. V rozsahu dvou hodin vystupujeme všichni dvěma cestami na vrchol. Přes občasné mraky jsou krásné výhledy. Na východ kousek od nás sedmitisícovka Nemjung, trochu více na sever Himlung. A nedaleko na jihovýchod se tyčí mohutná osmitisícovka Manaslu, kterou loni vylezli Tonda s Laňkem, (v roce 2006 Pavel a Olga otáčela kousek pod vrcholem).

Postupně se vracíme každý ke svým stanům, poslední již za tmy. A bez potíží (i když dosti unaveni) následující den všichni sestupujeme až do základního tábora.

Tonda na pilíři západního hřebene

Na vrcholu 7. 10. 2017 od 14:30 do 16:30 – všichni členové:

SZ stěnou: Michal Vyroubal, Tomáš Kruml, Jaromír Sedlářík, Pavel Wronka, Vlastimil Mašek, Pavel Matoušek a Olga Nováková

Západním hřebenem: Vít Auermṻller, Antonín Bělík

Jak se později dozvídáme, dva Italové s horským vůdcem, které jsme potkali na treku cestou zpět, vystoupili asi o týden později na vrchol po našich stopách. To by znamenalo, že má cesta hned první přelez." text: Pavel a Olga

Červeně - cesta přes západní zhřeben / zeleně - prvovýstup severozápadní stěnou

Seznam zjištěných předchozích úspěšných expedic:

1994 – podzim: Nepálsko-japonská expedice (oblast zatím pro cizí expedice uzavřena) (Gupta Bahadur Rana, Taichi Fujimatsu) – trasa výstupu nejspíše západní hřeben, 1500 m fixních lan.

2005 – jaro: Francie (5) - Belgie (1) – varianta Z hřebenem – dodnes používaná cesta, Paul Marc Grobel + 5 členů expedice, vrchol 2. 5. 2005, 350 m fixních lan.

2005 – podzim: Japonsko – „normálka“ = Z hřebenem – Tsuji Hitoshi a dalších 6 Japonců + 5 výškových šerpů, vrchol 26. 9. 2005.

2008 – podzim: Francie (4), Nepál (3), Irán (4) – Z hřeben – vrchol 13. a 23. října

Fotografie z vrcholu Gyaji Khang (7074 m):

zleva: Pavel, Tonda, Olga a Laněk - pod vrcholem

zleva: Vlastík, Pavel W., Harry, Tom a Michal - pod vrcholem

Olga a Pavel - na vrcholu

Pohled z vrcholu na osmitisícovku Manaslu